Skip to content

MCN2011 #dag 2: mobiel gaat niet over technologie

19/11/2011

Deze week ben ik op het Museum Computer Network conferentie in Atlanta. MCN bestaat al sinds 1967 en organiseert vanaf 1972 jaarlijkse conferenties. Dit jaar is het thema ‘Hacking the Museum’, met een focus op innovatie, behendigheid en samenwerking op het gebied van technologie in de museumsector. MCN2011 begint donderdag 17 november en duurt tot zaterdag 19 november. Vandaag een verslag van dag 2.

De tweede dag van MCN2011 stond voor mij bijna geheel in het teken van mobiel. Na een preview van de sessies van vandaag door Nancy Proctor en Erin Coburn was het mijn beurt om als eerste te presenteren in het blokje Mobile Inside and Out. Het afgelopen jaar heb ik me bij Sparked ingezet als kwartiermaker en projectleider van de IJdijkenroute. Deze 40 kilometer lange route loopt over de historische IJdijken in en rondom Amsterdam, en is ontsloten met QR-codes. In opdracht van de Provincie Noord-Holland en in samenwerkingen met overheden, musea en archieven is dit project in juli dit jaar gelanceerd.

Andere cases in Mobile Inside and Out waren van Sheri Wasserman van Thinc Design en van Jennifer Sly en Jesse Heinze van de Minnesota Historical Society. Wasserman richhte zich op experimenteel (en niet altijd technologie gedragen) storytelling, door het plaatsen van gedichten op straat, en deze vervolgens via een app digitaal te ontsluiten. Sly en Heinze presenteerden hun onderzoeksresulaten naar het gebruik van ARIS, een Augmented Reality applicatie die veel goeds belooft voor musea.

’s Middags werden de big guns van stal gehaald en ging het over strategiën op het gebied van mobiel. Onder andere Nancy Proctor van het Smithsonian, Rich Cherry van het Balboa Park, Rob Stein van het Indianapolis Museum of Art, Allegra Burnett van het MoMA en Seb Chan van het Powerhouse Museum in Sydney legden hun strategien op het gebied van mobiele media (en hun twijfels) op tafel. Een aantal van hun conclusies:

- De snel veranderende technologiën en apparaten mogen de strategie niet bepalen. Zorg dat de strategie dus device onafhankelijk wordt ontwikkeld.

- Zorg dat interactie diep verankerd zit in de strategie.

- Maak het mogelijk om content en infrastructuur te hergebruiken, zodat niet telkens opnieuw het wiel hoeft te worden uitgevonden.

- Het museum van de 21ste eeuw is steeds meer een bibliotheek, waar bezoekers informatie komen halen. Speel hier ook het gebied van mobiel op in

- Geef bezoekers een stem en neem hen serieus

- Mobiel gaat NIET over technologie.

Ter afsluiting van een mooie dag werd het 2011 Horizon Report – Museum edition gepresenteerd door het New Media Consortium.  Dit rapport vormt, in nauwe samenwerking met museum professionals, een vooruitblik op de te verwachten ontwikkelingen in museumland. Het rapport is hier te downloaden en is absoluut het lezen waard!

David van Zeggeren is projectmanager e-cultuur bij Sparked.

About these ads
No comments yet

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 5.631 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: