Skip to content

Join to Create, symposium over crowdsourcing

03/01/2011

Voorafgaand aan de Erfgoedarena (zie eerder bericht) vindt ook op 19 januari het symposium, Join to create, plaats dat geheel gewijd is aan Crowdsourcing binnen tentoonstellingen.  De centrale vraag op deze middag is in hoeverre en op welke manier publiek invloed heeft op de inhoud van tentoonstellingen. En bestaan hier al voorbeelden van?

Het symposium wordt georganiseerd door zes derdejaarsstudenten van de bachelor Cultureel erfgoed, als onderdeel van de minor Exhibition Direction. Zij nodigen verschillende externe experts uit om tijdens het symposium te spreken. Ook worden deelnemers betrokken in een vorm van crowdsourcing, waarmee ze direct de proef op de som nemen. Sprekers die al hebben toegezegd zijn: Jim Richardson, managing director van Sumo Design en Jasper Visser, projectmanager nieuwe technologie & media van het Nationaal Historisch Museum.

Meer informatie op jointocreate.nl, waar ook (gratis) aanmelden mogelijk is. Aanvang om 13.30 uur, tot 18.15 met mogelijkheid tot aansluitend diner.

About these ads
3 reacties leave one →
  1. 04/01/2011 16:36

    Ter kennisgeving:

    Laat vorige week nou net Irma Borst gepromoveerd zijn op dit thema. Haar proefschrift luidt: “Understanding Crowdsourcing; The effects of motivation and rewards on performance in voluntary online activities”.

    Mijn bron:

    http://www.frankwatching.com/archive/2010/12/29/doktor-crowdsourcing/

    Haar proefschrift:

    http://repub.eur.nl/resource/pub_21914/index.html

    Grts,
    Jeroen.

  2. 04/01/2011 17:12

    Dat is een goeie tip Jeroen! Dank je wel.
    Op dit weblog besteden we af en toe aandacht aan crowdsourcing, zoals begin 2010 in een bericht over webexposities. Er wordt online wel steeds vaker aan crowdsourcing gedaan, in de zin van het publiek laten participeren, vragen om kennis en ervaring in te brengen, te taggen en te beschrijven. Moeten we dan een onderscheid maken tussen crowdsourcing en user generated content?
    Hoe vaak dit (alle vormen) gebruikt wordt bij tentoonstellingen weet ik niet en ik kan daar moeilijk goeie voorbeelden van vinden. Laat je bezoekers bij voorbaat mee bepalen met de tentoonstelling en gaat dit dan over de inhoud, de achtergrond, de vormgeving? En kent iemand voorbeelden van realtime crowdsourcing tijdens een tentoonstelling, of in een vaste opstelling? Bij een science museum kan ik me dat bijvoorbeeld goed voorstellen: er is altijd wel een wetenschapper of deskundig amateur die op de hoogte is van de laatste ontwikkelingen, er is altijd wel iemand online die vragen kan beantwoorden, die video’s of andere bronnen kent die ten goede komen aan de informatie die binnen de tentoonstelling gegeven wordt.
    Ik ben ook benieuwd of het toenemend gebruik van apps en smartphones daar nog een rol van betekenis in gaat spelen.

  3. 05/01/2011 21:34

    Kijk eens naar de presentatie van Nancy Proctor (Hoofd Mobiele Strategie, Smithsonian Institution).

    op Recruit the world: http://www.mediamatic.net/page/172265/nl.

    heb haar presentatie met bewondering bijgewoond. gaat onder andere over crowdsourcing in haar museum.

    Groet Guido

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s

Volg

Ontvang elk nieuw bericht direct in je inbox.

Doe mee met 5.630 andere volgers

%d bloggers op de volgende wijze: